pakket bezorgen met drone vervoer transport via de lucht

Drone Delivery – Hoever zijn we al in 2020?

Pakketjes bezorgen met een drone, dat zou wat zijn. Het lijkt allemaal zo snel te gaan, maar is dat ook zo? Deze ‘drone delivery’ kan een hoop voordelen hebben, maar ook nadelen. Techniek speelt een belangrijke rol, maar ook wetgeving, beveiliging, het netwerk, maatschappelijke draagvlakken en nog veel meer. Niet alleen de techniek is nodig om dit allemaal mogelijk te maken. Er is ook een belangrijk economisch aspect.

Wat is drone delivery precies? 

amazon levering en aflever centrum

Daarvoor moet je eerst weten wat een drone zelf is. Een delivery drone is een drone die in staat is om pakketjes, medicijnen of andere middelen te vervoeren. Ze hebben vaak 4 tot 8 propellers en worden bestuurd vanaf de grond. De drone vliegt meestal een voorgeprogrammeerde route. De drones kunnen vaak pakketjes bezorgen van 5 tot 30 kilogram met een snelheid van ongeveer 100 km/h. Het zijn vooral Amerikaanse bedrijven die hier gebruik van maken. Denk aan Amazon, DHL, Walmart enz. Sommige ‘bezorgdrones’ kunnen wel meer dan 20 km ver vliegen.  

Wanneer jij een pakketje online besteld, wordt het pakketje aan de drone gehangen. De drone vliegt dan naar de bestemming. Hij laat het pakketje vallen of zakken door middel van een kabel. 

Hoever zijn we al met de drone bezorgservice? 

Zoals ik al zei worden drones vandaag de dag al gebruikt voor de bezorging van pakketjes. In de loop van het jaar zal dit alleen maar toenemen. De technologie blijft zich ontwikkelen waardoor drone delivery op een veilige manier gebruikt wordt. Het grootste gevaar is echter dat drones en vliegtuigen tegen elkaar op kunnen botsen. Vliegtuigen en helikopters moeten hun locatie in de lucht delen onder de naam ‘Automatic Dependent Surveillant’ (ADS-B signaal). Dit maakt het heel makkelijk voor een drone om te kijken of er een helikopter of vliegtuig in de buurt is. Hierdoor zou drone bezorging snel realiteit kunnen worden.

drone dichtbij vliegtuig in de lucht

DJI, veruit het meest verkochte drone merk in de wereld, heeft gezegd dat de DJI-drones in staat zijn dit ADS-B signaal op te vangen. De DJI-drones maken echter geen gebruik van dit signaal, omdat er simpelweg te veel drones in de lucht zijn. De piloten kunnen dan moeilijker op andere vliegtuigen letten, terwijl die belangrijker zijn. Het is niet interessant om te zien waar alle drones vliegen, simpelweg omdat ze op een hele andere hoogte vliegen. Het zal pas echt interessant worden als de piloten een waarschuwing krijgen wanneer een drone wel voor gevaar zorgt.  

Deze ontwikkeling is alleen mogelijk als drones staan geregistreerd. In de US zijn ze er begin 2020 mee bezig geweest. In Nederland krijgen we de nieuwe Europese drone regels in 2021, waarbij elke drone staat geregistreerd. Dit zou een weg vrij kunnen maken voor de bezorgdrones. 

online registreren op een tablet

UPS (één van de grootste pakketbezorgers in de wereld) werkt nu samen met een Duits bedrijf (gericht op drone delivery). Ze proberen een nieuwe delivery drone te ontwikkelen gericht op de logistiek. In oktbober 2019 hebben ze in Amerika toestemming gekregen om op grote schaal pakketjes te bezorgen met een drone. Een grote stap, omdat meer bedrijven nu willen samenwerken met Wingcopter. Dit zou betekenen dat meer bedrijven over speciale delivery drones beschikken en het dus echt op grote schaal gebruikt gaat worden. 

UPS vliegtuig in de lucht voor vervoer

Toch zijn er ook gevallen waarbij het fout gaat. In Zwitserland zijn ze al een tijdje aan het experimenteren met de drone bezorgservice. De drone zorgt voor een snel bloedtransport. Begin 2019 stortte één van de drones neer naast een groep kinderen. Ze hebben het drone transport meteen stilgelegd. Na onderzoek en verbeteringen in het systeem zijn de drones weer een aantal maanden aan het vliegen. 

Drone delivery in Nederland 

Op het gebied van drone delivery gebeurt er in Nederland vergeleken de rest van de wereld niet veel. In april 2019 heeft Staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer het bedrijven makkelijker gemaakt om te innoveren op de postmarkt. Met bijvoorbeeld een drone post bezorgen werd wettelijk gezien vereenvoudigd. Met begrippen als ‘aanbieden’ is er volgens de staatssecretaris meer ruimte voor digitale en fysieke concepten. 
Maar ook de omschrijving van ‘post –en brievenbus’ is veranderd, waardoor drone landingsplaatsen ook zijn toegestaan. Veel meer dan dit soort kleine aanpassingen zijn er nog niet. Er wordt vooral geëxperimenteerd in China en de VS. Als het eenmaal werkt in het buitenland, zal het vanzelf naar Nederland komen. Maar op dit moment is het te vroeg. 

origineel PostNL logo

De ANWB Medical Air Assistance, PostNL, Erasmus MC, Sanquin en technologiepartners KPN en Avy gaan onder de naam Medical Drone Service onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om in Nederland drones voor medische toepassingen te laten vliegen. Het wordt steeds drukker op de weg en dat kan voor problemen zorgen in de logistiek. Drones in de logistiek kunnen dit probleem oplossen. Ze kunnen ervoor zorgen dat het transport een stuk sneller en goedkoper verloopt. PostNL wil op het gebied van transport vooral innovatieve oplossingen. Vandaar hun deelneming aan dit project. De ANWB heeft enorm veel ervaring op het gebied van traumahelikopters. Medische drones kunnen dus ook voor hen interessant zijn. 

origineel ANWB logo

Ze zijn van plan om dit jaar met behulp van drones bloedmonsters en donorbloed te vervoeren. Op een speciaal afgelegen terrein gaan ze de drones uitgebreid testen.  

Dronebezorging van medicijnen 

medicijnen rode ingepakte tabletten op tafel

UPS richt zich voornamelijk op het vervoeren van medicijnen door de lucht. Op 5 november 2019 vond de eerst betaalde bezorging plaats in samenwerking met een apotheekgigant CVS. Ze zijn vooral actief in de Verenigde Staten en nog weinig in de rest van de wereld.  

In veel andere landen wordt er geëxperimenteerd op het transporteren van medische middelen en donorbloed. Bijvoorbeeld in Antwerpen waarbij ze testvluchten maken tussen twee ziekenhuizen. Kortom: er wordt een hoop getest en onderzocht. 

Heeft het een toekomst? 

Het klinkt allemaal heel rooskleurig alsof we over een paar jaar alleen maar drones in de lucht zien. Dit zal echter lang niet het geval zijn. Vanuit de technische kant moet er nog een hoop gebeuren. Denk aan het bereik, de batterijduur, de veiligheid. Maar ook aan het maximale gewicht dat de drone kan tillen. 

kost tijd voordat het iets oplevert

Ik heb het eerder dit artikel gehad over het risico op botsingen tussen vliegtuigen en drones. Maar is dit echt de grootste uitdaging? Het probleem ligt ‘m niet per se bij de luchtverkeersdrukte en het gevaar voor vliegtuigen. Het probleem ligt ‘m ook niet bij de no-fly zones (gebieden in landen waar je niet mag vliegen). Het grootste probleem is een economisch aspect. Bedrijven gaan geen duizenden euro’s besteden aan een drone die maar één pakketje tegelijk kan vervoeren. Om vervolgens na die vlucht weer een uur op te moeten laden. Bovendien kunnen de drones die er nu zijn niet ver vliegen. Het zal niet meer dan 15 kilometer zijn. 

privacyinbreak via het internet en smartphone

Voor de rest heb ik het nog niet gehad over het draagvlak onder de bevolking. Er kan veel ophef komen op het gebied van veiligheid en privacy. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom drone transport geen goed idee is.  Niet iedereen zit te wachten op een drone boven zijn/haar huis. 

Het heeft echter wel zin om medische middelen te vervoeren. Medische middelen moeten soms binnen een bepaalde tijd bij patiënten worden aangeleverd. Door de toenemende verkeersdrukte kunnen pakketjes minder snel worden afgeleverd. In dit geval kan een drone goed van pas komen. Bovendien wegen deze medische middelen weinig en zijn ze makkelijk te transporteren via de lucht. Daarnaast kan het handig zijn voor afgelegen gebieden die moeilijk te bereiken zijn. Een drone kan daar eenvoudig naartoe vliegen zonder dat je er naartoe hoeft te rijden. Dit zijn echter wel hele specifieke gevallen. 

marketing strategie

Je zou kunnen zeggen dat de drone bezorging een marketing stunt is. Als je als bedrijf een paar pakketjes bezorgd via de lucht, levert je dit al snel publiciteit op. In grote mate zal het in de nabije toekomst niet worden ingezet. Pas als drones op grote schaal goedkoper en sneller zijn dan het traditionele transport, dan pas gaat het iets worden. Vergelijk het met elektrische auto’s, pas als het voordeliger wordt om een elektrische auto te rijden, dan pas zal het aantal elektrische auto’s fors stijgen.  

Conclusie 

Er wordt steeds meer bereikt op het gebeid van technologie. Doordat de technologie verbeterd, wordt het goedkoper en aantrekkelijker voor bedrijven om drones in te schakelen. Drone delivery is gunstig voor het bezorgen van levensreddende hulpmiddelen. Doordat ze op een snelle manier vervoerd kunnen worden. Het maakt dan dus niet uit of het juist voordeliger is of niet, en dat is belangrijk om te weten. Post bezorgen met drones is voor nu geen optie. 

De drone delivery service is nog lang niet goed genoeg om pakketjes te bezorgen aan consumenten. Drones in de logistiek zullen we voorlopig niet op grote schaal zien. De technologie moet dermate worden verbeterd, dat het voor bedrijven goedkoper wordt om met een drone producten te vervoeren, dan met ander vervoer. Ik vermoed dat de meeste bezorgbedrijven wachten tot de tijd rijp is. De bedrijven die op dit moment al bezig zijn met pakketjes bezorgen doen dit in ieder geval niet omdat het voordeliger is.  

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top