lipo batterij oplaadbaar wit roze achtergrond

Lipo accu’s opladen, ontladen, bewaren en weggooien

Lipo batterijen zijn oplaadbare batterijen die worden gebruikt voor radiografische voertuigen, zoals drones en RC auto’s. In dit artikel geef ik je alle informatie over hoe je lipo accu’s zo veilig mogelijk kunt gebruiken en bewaren.

Gevaar van lipo accu’s

In het filmpje hieronder zie je hoe groot de explosie van een lipo batterij kan zijn. Niet alleen de explosie, ook de hitte van de explosie levert gevaar op. Andere brandbare materialen kunne door de hitte ontstoken worden en leiden tot escalatie.

Lipo accu’s exploderen omdat er in deze accu’s lithium zit en dat wordt niet graag blootgesteld aan lucht. Er is één reden voor alle lipo-explosies: één of alle cellen in de batterij zijn gescheurd of doorboord, waardoor de binnenkant in aanraking komt met lucht.

De grootte van de reactie hangt af van de hoeveelheid elektrische lading die de batterij heeft. In een volledig opgeladen batterij zijn de elementen veel vatbaarder voor heftige chemische reacties.

Een lipo is gevaarlijk vanwege de kans op een explosie, maar wanneer exploderen ze? Allereerst kan een lipo exploderen door overlading, maar daar ga ik het later over hebben in dit artikel.

De tweede oorzaak is een lek in de batterij. Een harde crash of het verkeerd gebruiken van een lipo batterij zorgt ervoor dat cellen in de lipo doorboord worden. Dit zorgt ervoor dat ze onmiddellijk exploderen, zoals je kunt zien in de video hierboven.

Sommige batterijfabrikanten maken batterijen met een beschermlaagje. Ze gebruiken hiervoor glasvezel waardoor je beter wordt beschermd tegen explosies door een lek. Een batterij kan ook exploderen door een beschadiging in de vorm van een deuk.

Dan kan er ook nog een elektrische kortsluiting plaatsvinden. Een elektrische kortsluiting komt voor als de positieve en negatieve draden in het systeem met elkaar in contact komen. Als dit gebeurt met een groot genoeg draad kan een batterij ontladen met veel te hoge snelheden.

De batterij begint vervolgens op te warmen en uit te zetten, waardoor de interne weerstand toeneemt en daardoor sneller opwarmt. Door de uitzetting zullen de cellen scheuren en mogelijk een grote vuurbal veroorzaken.

Dit soort kortsluitingen komen vaak voor bij net nieuwe quadcopters. Dit komt door bedradingsfouten of het slecht solderen van de bedrading. Een kortsluiting kan ook ontstaan door een harde crash.

Lipo accu opladen

Lipo batterijen laden op een ander manier dan de meeste batterijen. De elektrische stroom moet door de oplader worden geregeld, anders krijgt de accu teveel lading. Zodra de batterij zijn maximale spanning heeft bereikt wordt de voeding vertraagd en uiteindelijk gestopt.

Lipo accu’s kunnen niet ‘druppelladen’. Als een lipo accu teveel oplaadt zal deze uiteindelijk exploderen. Als je een lipo batterij overlaadt betekent dit niet meteen dat deze ontploft. Hij zal eerst opzwellen en pas een tijd later exploderen als een vuurbal, maar gelukkig zorgen de opladers er vaak voor dat het zover niet hoeft te komen.

Als je een lipo batterij in een auto-lader stopt loopt dit ook niet goed af. Gebruik dus geen NiMH- of NiCd-oplader voor een lipo batterij, omdat je alleen met een lipo-lader een lipo accu kan opladen. Het is belangrijk om te weten dat veel lipo-opladers ook andere soorten batterijen kunnen opladen. Vergeet de opladers dan niet in de lipo-stand te zetten.

Als je als hobby bent begonnen en bijvoorbeeld vliegt met een Ryze tello of syma drone, dan zal het opladen niet zo spannend zijn. Je krijgt dan de meest standaard type lipo-oplader als onderdeel van het pakket. De oplader doe je in het stopcontact, de batterij plaats je er gewoon in en wordt vervolgens automatisch opgeladen.

Als je grote modelvliegtuigen gaat besturen zal het niet zo eenvoudig meer zijn. Dit komt grotendeels door celbalancering, waarover ik het nu ga hebben.

Celbalancering

Alle krachtige lipo batterijen worden gemaakt door meerdere cellen in de batterij te stoppen. Vandaar de ‘S’ waarde die je ziet op de lipo accu’s. De ‘S’ staat namelijk voor het aantal cellen die de lipo bevat. 3S staat dus voor 3 cellen, 4S voor 4 cellen. De cellen vormen samen een hoger energieniveau en door dit te weten maak je je oplaadleven een stuk eenvoudiger.

Niet alle cellen in een lipo-batterij zijn gelijk en daarom moet je elke cel apart afhandelen. Het laatste wat je wil is één lipo-cel die je te ver oplaadt. Ze zijn dan uit balans van elkaar en kunnen ontploffen.

In dit geval wil je de laadtoestand van alle cellen regelen, oftewel celbalancering. Alle lipo-batterijen hebben 2 sets draden die uit de batterij komen. De belangrijkste (en meestal de grootste) zijn de hoofdstroomkabels. Deze sluit je aan op de quadcopter of een ander apparaat.

Naast deze hoofdstroomkabels heb je ook nog kleinere draden. Dit zijn celtaps waarmee je de laadtoestand van de cellen kan beïnvloeden. Er zit één draad per cel in de batterij. Staat er 3S op, dan heb je 3 kleine draden waarbij je elke cel kan aanpassen. Alle lipo-opladers hebben poorten waarmee je elke cel kunt beheren, zodat je de accu veilig en gezond houdt.

Dat cellen uit balans raken komt vaak door de slechte kwaliteit van de batterij. Je doet er goed aan om in ieder geval lipo batterijen van hoge kwaliteit te kopen. Dit voorkomt evenwichtsproblemen in de toekomst.

Type lipo-opladers

De prijzen van lipo-opladers lopen erg uiteen. Goedkope opladers kosten slechts 20 euro, terwijl hoogstroomladers met meerdere uitgangen al snel honderden euro’s kosten. In de praktijk moet je ervan uitgaan dat je ongeveer 30 tot 60 euro uit hoeft te geven. Je hebt dan een standaardoplader die rechtstreeks op het stopcontact van je huis kan worden aangesloten.

Ga je voor iets beters, dan zit je tussen de 50 en 80 euro voor een lipo-oplader die je hele leven meegaat. Hier kan je uiteraard meerdere batterijen tegelijk mee opladen. Mocht je dit soort professionele opladers kopen, dan zal je ook een gelijkstroomvoeding moeten kopen. Hier besteed je ongeveer tussen de 20 en 40 euro aan.

De enige veilige manier van opladen is door de cellen in de batterij te balanceren. Vandaar dat alle fatsoenlijke laders worden meegeleverd met een ingebouwde balanspoort. Als je een duurdere oplader koopt betaal je vooral meer voor het vermogen, waardoor je sneller en meer accu’s tegelijk kan opladen.

Zeker als je met quadcopters vliegt heb je waarschijnlijk meer batterijen, zodat je langer kan vliegen. De batterijen telkens achter elkaar ontladen en opladen schiet niet op.

lipo oplader lithium batterij

Oplader V-Charge Eco LiPo

Hiernaast zie je een oplader waarmee je op een heel eenvoudige manier lipo batterijen kunt opladen. Ze zijn er in veel verschillende soorten en maten, dus kijk eerst goed welke je wil.

Oplaadgewoontes

Om laadincidenten te voorkomen kan het handig zijn om jezelf bepaalde laadgewoontes aan te leren. Hierdoor zie je dingen minder snel over het hoofd en houd je de controle. Hieronder zet ik onder elkaar waar je op moet letten:

  1. Controleer of de oplader in de lipo-modus staat
  2. Controleer of de oplader in celtelmodus zit (bijv. 3S, 4S, enz.)
  3. Controleer of de oplaadsnelheid correct is voor de batterij. Om dit te krijgen deel je het mAh-getal van je batterij door 1000. Een batterij van 1300 mAh moet worden opgeladen met 1,3A.

De oplader heeft zelf ook wat ingebouwde veiligheidscontroles:

  • Een beveiligingsscherm voordat het opladen begint vraagt je om het aantal cellen te bevestigen.
  • Stopt automatisch met opladen als een cel niet wordt gedetecteerd.
  • Stopt automatisch met laden als een cel een spanning heeft die buiten de specificaties valt (als je hem in de balansmodus zet).

In de balansmodus krijg je dus de meeste bescherming tijdens het opladen van je batterij. Het lijkt me verstandig om zo veel mogelijk in deze stand op te laden. Op de meeste opladers zie je ‘BALANCE’ staan. Als je ‘CHARGE’ ziet staan staat de oplader in de normale modus.

Oplaadomstandigheden

Ik raad je aan om een batterij op te laden op een plek die altijd binnen je zicht valt. Dit is al helemaal van belang als je je batterij binnenshuis oplaadt. Houd ook rekening met plekken die licht ontvlambaar zijn.

Maar hoe weet je of er iets misgaat? Lipo-batterijen die overladen of beschadigd raken gaan voordat ze ontploffen opzwellen. Dit proces geeft ook een zoete geur af. Haal als je dit ziet gebeuren de stekker uit het stopcontact en leg de lipo accu zo snel mogelijk buiten. Laat het een paar uur op een veilige plek liggen om het vervolgens weg te gooien.

Tijdens het opladen is het verstandig om je batterijen in een vuurvaste container te plaatsen. Mocht de batterij in de fik vliegen, dan zal de vlam zich in ieder geval niet verspreiden. Zorg er in ieder geval voor dat je de lipo batterijen nooit afsluit in een luchtdichte verpakking.

Lipo batterijen laten druk en warmte achter en dat moet kunnen ontsnappen. Het is ook mogelijk om lipo accu’s op te laden in een zogenaamde lipo-safebag. In principe is het idee hetzelfde als bij een vuurvaste container.

Overladen

Overlading van een batterij vindt plaats als een hoge spanning over de cellen van de batterij wordt verspreid. Normaal wil je de spanning van een lipo opladen tot maximaal 4.2V.

Een hogere spanning zorgt voor een chemische reactie, waardoor er gas en hitte wordt geproduceerd. Allereerst begint de batterij op te zwellen, waarna de batterij waarschijnlijk gaat ontploffen. Wanneer de batterij is opgezwollen kan je ‘m eigenlijk al niet meer gebruiken.

Lipo accu bewaren

  • Als je een lipo accu gaat bewaren kun je het beste een lipo-safebag gebruiken. Dit is één van de veiligste manieren om een lipo batterij op te bergen. Let er wel op dat een lipo-safebag slechts het gevaar beperkt. Na een tijdje zal de lipo-safebag wegsmelten en is het gevaar nog niet geweken. Zolang je in de buurt bent heb je genoeg tijd om te reageren en de situatie onder controle te krijgen. Bekijk eventueel hoeveel mAh’s de safebag aankan.
  • Om helemaal verzekerd te zijn kan je ook een stalen munitiekistje gebruiken voor lipo batterijen. In dit geval kan er echt vrij weinig gebeuren.
  • Stop het stalen kistje met lipo batterij in een droog gebied op kamertemperatuur. Door de batterij op kamertemperatuur te bewaren verleng je de levensduur van de batterij. Zowel een te lage als een te hoge temperatuur is niet goed. Houd het kistje daar totdat je de batterij weer gaat gebruiken.
LiPo safebag beschermhoes drone batterijen

LiPo Safebag

Een LiPo-safebag kan je gebruiken om drone batterijen in op te bergen. LiPo-batterijen zijn licht ontvlambaar en kunnen veel schade aanrichten als de binnenkant in aanraking komt met zuurstof.

  • Houd de batterij ver weg van licht ontvlambare objecten. In plaats van het stalen kistje op een houten plank te zetten kan je hier beter een metalen ondergrond voor gebruiken. En zorg er uiteraard voor dat er geen licht ontvlambare objecten rondom de kist staan. De garage zou een mooie plek kunnen zijn.
  • Bewaar nooit defecte batterijen, maar gooi ze meteen weg.
  • Mocht dit mogelijk zijn, bewaar je lipo accu dan dichtbij een brandblusser.
  • Laat een helemaal opgeladen batterij nooit langer dan 2-3 dagen zitten. Als je je op dag 3 realiseert dat je de batterij niet gaat gebruiken, ontlaad je batterij dan tot 3.6V-3.8V per cel. Over het algemeen bewaar je een lipo batterij op 3.8V per cel.

Lipo accu ontladen

Wat is het ontladen van een batterij? Bij het ontladen van de batterij draai je het laadproces om. Je gebruikt de potentiële elektrische energie om andere elektrische componenten aan te drijven. Door een powerbank te gebruiken laad je andere apparaten op, terwijl je de powerbank zelf ontlaadt. Wanneer en waarom moet je een lipo accu ontladen?

  1. Een lipo accu ontlaad je als je de batterij voor een lange tijd niet gebruikt. Het ideale aantal volt waarmee je een lipo bewaart is 3.8V per cel. En aangezien lipo accu’s helemaal zijn opgeladen bij 4.4V moet je ze soms ontladen. Ontlaad een batterij nooit onder de 3,0V, tenzij je de batterij wil weggooien en vernielen. Om je batterij in goede staat te houden zal je nooit onder de 3.2 volt moeten zitten. Onder de 3.0 ga je permanent schade toebrengen aan de batterij.
  2. Ook tijdens het vervoeren van lipo accu’s is het verstandig om ze te ontladen. Zo verplichten bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen je om lichtotnvlambare lipo accu’s te ontladen. Ook verplichten ze je om een lipo safebag te gebruiken.
  3. Als je een lipo batterij weg wil gooien moet je de batterij volledig ontladen. Ontlaad deze zodanig dat de batterij beschadigd is en niet meer gebruikt kan worden.

Hoe je de batterij ook ontlaadt, ontlaad deze altijd op een veilige plek ergens in de buitenlucht. Zeker als de batterij in het verleden beschadigd is moet je opletten. Hieronder beschrijf ik verschillende ontlaadmethodes.

De meeste acculaders hebben een ontlaadfunctie waarmee je de lipo accu op een veilige manier kan ontladen. Verander je oplaadstatus van ‘charging’ of ‘balancecharging’ naar ‘discharging’ en stel een lage stroomsnelheid in van 0,5A -1A. Het is een snelle manier van lipo batterijen ontladen.

Er zijn echter nog wat andere dingen waarop je moet letten. De meeste acculaders zullen de accu niet volledig laten ontladen. Tijdens het ontladen wordt de batterij niet verder ontladen dan een bepaalde minimumspanning.

De oplader probeert hiermee te voorkomen dat de accu wordt beschadigd. Je accu wordt dan beschouwd als leeg, maar is nog niet helemaal ontladen. Om de batterij echt helemaal te ontladen moet je dus alternatieve methodes gebruiken.

Een halogeenlamp kan een hele goede manier zijn. Ze zijn goedkoop en je kan er vrijwel overal lipo accu’s mee ontladen. Een halogeenlamp zal een lipo accu langzaam leegmaken tot een veilige spanning. Als de batterij zo leeg is dat je geen halogeenlamp meer kan voeden, dan kan de batterij veilig worden weggegooid.

Het bouwen hiervan is niet heel erg moeilijk. Het enige wat je nodig hebt is een XT60-connector (male), 2 draden (14AWG), een halogeenlamp (bijv. 12V, 20W-lampen), krimpkous en wat soldeer.

Aankooplijst:

  • XT60 connectors
  • 14 AWG wire: rood en zwart
  • Krimpkous
  • Halogeenlamp

Er zitten ook wat minpunten aan deze manier van ontladen. De lamp wordt namelijk ontzettend heet en kan zo 350 graden worden. Als je niet uitkijkt kan je je hier snel aan verbranden. Leg het lampje dus op een hittebestendige plek. Een metalen munitiekistje, waarover ik het eerder had, is hier ideaal voor.

Als de hitte een probleem is kan je het lichtje ook in een bakje met water leggen. De draden op de lamp gaan dit echter niet heel lang volhouden. In dit geval zal je het lampje om de 5 tot 10 batterijen moeten vervangen.

Bekijk de video hieronder voor meer informatie over het ontladen van een lipo accu.

Lipo accu weggooien

Er komt een dag dat je lipo accu het gaat begeven. Hoe goed je de batterij ook onderhoudt, er komt een keer een eind aan. De batterijen gaan nu eenmaal een beperkt aantal cycli mee. Als je de batterij enkele keren per week gebruikt moet je denken aan een maximale levensduur van ongeveer 2 jaar.

Gooi je lipo batterij op een verantwoorde manier weg als je deze niet meer kan gebruiken. Zorg eerst dat je de lipo accu zo veel mogelijk ontlaadt, oftewel tot 0.0V. Na het ontladen is het tijd om je accu ergens af te voeren.

Voordat je de batterij weggooit kan je het beste de regelgeving in de gaten houden. In Nederland vallen lipo batterijen onder chemisch afval. Je zult ze apart moeten inleveren bij het chemisch afval depot. Hieronder bespreek ik een aantal manieren hoe je van je ontladen lipo accu’s af kunt komen.

  1. Breng je batterij mee naar een hobby winkel, omdat sommige winkels deze batterijen recyclen. Denk aan een RC winkel of een elektronica winkel.
  2. Je kunt de batterijen ook naar een plaatselijk inzamelpunt voor elektronica brengen. Bekijk hiervoor de mogelijkheden in jou buurt die je kan vinden op de website van je stad of gemeente.

Algemene lipo accu tips

  • Gebruik geen tweedehands batterijen. Je weet niet wat de vorige eigenaar hiermee heeft gedaan en het kan zijn dat de batterij van binnen al is beschadigd.
  • Gebruik altijd een goede oplader die de spanningen over alle cellen gelijk verdeelt. Als het aantal volt over de cellen te veel verschilt (5mV ~ 10mV), dan kan het gevaarlijk en instabiel worden. Hier heb ik het aan het begin van het artikel uitgebreid over gehad. Hier hoef je je natuurlijk geen zorgen over te maken als de batterij maar uit 1 cel bestaat.
  • Afhankelijk van hoe ze zijn gebruikt gaan de meeste batterijen niet langer dan 300 oplaadcycli mee. Dit is de totale levensduur van een lipo batterij. De levensduur kan drastisch verminderen als je ze voor een lange tijd op volle of lage lading laat staan. Ook hoge temperaturen zijn van negatieve invloed op de levensduur. Hetzelfde geldt voor hele lage temperaturen, waarbij het niet wordt aangeraden om ze met -10C te gebruiken.
  • Vergeet geen lipo safebag of stalen lipo kistje mee te nemen als je met het vliegtuig gaat. Het is verplicht om lipo batterij in het vliegtuig op deze manier te vervoeren.

Voordelen van lipo batterijen

Het gebruik van een lipo accu kent velen voordelen. Ze worden immers niet voor niets op zo’n grote schaal gebruikt. De techniek wordt in toenemende mate gebruikt voor zeer uiteenlopende toepassingen.

Door de vele voordelen worden ze op veel verschillende terreinen toegepast. Vandaar dat er veel wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling hiervan. Dan nu alle voordelen onder elkaar:

Hoge energiedichtheid

De hoge energiedichtheid is één van de belangrijkste voordelen van lipo batterijen. Dit is nodig omdat mobiele apparaten, zoals mobiele telefoons, langer moeten werken tussen oplaadbeurten terwijl ze toch stroom blijven afgeven.

Zo is er altijd meer behoefte naar batterijen met een hogere energiedichtheid. Op die manier gaan je smartphone en andere soorten apparaten een stuk langer mee.

Drones en RC voertuigen maken vrijwel altijd gebruik van lipo-accu’s. Dit soort voertuigen hebben een hoge energiebron nodig om te blijven presteren.

Zelfontlading

Dit is een probleem bij veel andere oplaadbare batterijen. Bij het ontladen van de batterij haal je de energie eruit, oftewel het tegenovergestelde van opladen.

Ook al gebruik je de accu niet, toch loopt de batterij steeds verder leeg. Bij lipo batterijen is dit zelfontladingsproces een stuk trager, waardoor het leeglopen van de batterij een stuk langer duurt. Ten opzichte van oplaadbare cellen, zoals Ni-Casd- en NiMh-vormen is dit een enorm voordeel.

Weinig onderhoud

Een groot voordeel van deze batterijen is dat ze geen onderhoud nodig hebben. De batterij zal zonder onderhoud nog net zo goed presteren.

Celspanning

De spanning die door een lithiumcel wordt geproduceerd is ongeveer 3.6 Volt en dit heeft veel voordelen. Het is veel hoger dan andere soorten batterijen die ongeveer 1.5 of 2 volt produceren. Doordat lipo batterijen meer volt produceren per cel hebben ze minder cellen nodig. Zo heeft een smartphone slechts één cel nodig en dat vereenvoudigt het energiebeheer.

Verschillende types beschikbaar

Er zijn verschillende lithiumcellen beschikbaar. Dit betekent dat de juiste technologie gebruikt kan worden voor de specifieke toepassing.

Sommige lipo batterijen bieden een hoge stroomdichtheid en zijn ideaal voor mobiele elektronische apparatuur. Anderen zijn in staat om een nog hogere stroomdichtheid te leveren, wat ideaal is voor elektronisch gereedschap en elektronische voertuigen.

Dunner en lichtgewicht

De dikte van een lipo batterij kan dunner zijn dan 1 millimeter. Dit maakt het ideaal voor kleine elektrische apparaten, zoals mobiele telefoons. Verder gebruiken lipo batterijen geen omhulsel als beschermende buitenverpakking.

Nadelen van lipo-batterijen

Naast voordelen zijn er ook een aantal nadelen.

Bescherming vereist

Lipo-cellen en lipo accu’s zijn niet zo robuust als sommige andere oplaadbare technologieën. Ze hebben bescherming nodig tegen overladen en te ver ontladen. Daarnaast moeten ze de stroom binnen veilige grenzen houden.

Een nadeel is dat de batterijen een ingebouwd beschermingscircuit nodig hebben om te zorgen dat ze veilig blijven. Met moderne circuittechnologie kan dit relatief eenvoudig in de batterij worden opgenomen. Zo kunnen lipo batterijen zonder speciale kennis worden gebruikt.

Als de batterij vol is na het opladen stopt de toevoer van stroom automatisch. Verder zorgt een beveiligingscircuit ervoor dat de piekspanning van elke cel wordt beperkt. Zo zorg je ervoor dat de spanning niet te hoog wordt en de cellen niet beschadigen.

Ook zorgt een beveiligingscircuit dat de celspanning bij ontlading niet te laag wordt. Dit kan alsnog gebeuren als de ene cel minder lading op de batterij kan opslaan dan de ander. Een ander aspect van het beschermingscircuit is dat de celtemperatuur wordt beschermd tegen extreme temperaturen.

Veroudering

Eén van de grootste nadelen is dat lipo-accu’s verouderen. Dit is niet alleen afhankelijk van de levensduur van de batterij, maar ook het aantal oplaadcycli die het heeft ondergaan. Dit soort batterijen kunnen vaak slechts 500-1000 oplaadcycli doorstaan voordat hun capaciteit afneemt.

Met de ontwikkeling van de lipo-technologie wordt dit alleen maar meer , maar na een tijdje moet je ze toch vervangen. Dit kan een probleem worden als de lipo accu’s in het apparaat zitten, zonder dat je ze eruit kunt halen.

Lipo-batterijen verouderen ook als je ze niet gebruikt. Toch kan je de levensduur verbeteren door de batterij goed te gebruiken. Zo helpt het om je batterij na gebruik tot ongeveer 40% tot 50% op te laden. Verder is het belangrijk om de batterij in een koele plek te bewaren. Op deze manier gaat je accu langer mee en stel je het moment dat de capaciteit afneemt uit.

Transport

Dit nadeel is er in de afgelopen jaren bijgekomen. Uiteindelijk zijn lipo-batterijen licht ontvlambaar en kunnen ze ontploffen. Vanwege veiligheidsredenen verplichten veel vliegtuigmaatschappijen een speciale manier van vervoeren. Zo mag je maar een bepaalde hoeveelheid lipo accu’s in het vliegtuig meenemen.

Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om lipo-accu’s mee te nemen als ruimbagage. Je zult ze dus vaak als handbagage het vliegtuig in moeten nemen.

Meer informatie hierover kan je vinden op de site van de vliegtuigmaatschappij. Je vervoert ze meestal in een speciale lipo-safebag. Mocht het fout gaan, dan zorgt een beschermhoes ervoor dat de batterij geen schade aan kan richten.

Technologie in ontwikkeling

Alhoewel lipo-accu’s al jaren bestaan kan je ze alsnog beschouwen als ‘nieuwe’ technologie. Het is een gebied waarop veel wordt ontwikkelt. Dit kun je zien als een nadeel, aangezien de technologie niet constant blijft. Het kan echter ook een voordeel zijn, omdat hierdoor steeds nieuwe oplossingen beschikbaar komen.

Scroll naar boven
Verbeter je drone foto’s drastisch in 6 stappen
Download het gratis stappenplan en kom erachter hoe je in 6 stappen de perfecte drone foto maakt.
Verbeter je drone foto’s drastisch in 6 stappen
Download het gratis stappenplan en kom erachter hoe je in 6 stappen de perfecte drone foto maakt.