mavic 2 pro opladere meerdere accus tegelijk

Drone batterij – Complete gids over alles wat je moet weten

Drone batterijen zijn vrijwel altijd LiPo batterijen. Dit zijn batterijen die je vaker kunt gebruiken door ze meerdere keren op te laden. Een LiPo batterij kan snel beschadigen en in brand vliegen. Als ze zijn beschadigd is het mogelijk dat ze ontploffen. Als je er verstandig mee omgaat kan er in principe niets mee gebeuren. Zorg er in ieder geval voor dat je bewust bent van de gevaren. In dit artikel vertel ik je alles over hoe je drone batterijen (LiPo accu’s) het best kunt bewaren, opladen, weggooien, onderhouden en nog veel meer. Ik hoop dat er iets interessants voor je bij zit.  

In dit artikel heb ik het alleen over LiPo batterijen. Ik praat in de meeste gevallen over de batterijen van DJI (bekendste drone merk van de wereld). Nu je een beetje een beeld hebt van LiPo batterijen, weet je dat ze best gevaarlijk kunnen zijn. Zo kun je in het filmpje hiernaast zien wat er kan gebeuren. Doe dus geen gekke dingen en blijf nadenken, dan komt het helemaal goed. 

Hoe laad je een drone batterij veilig op? 

Tijdens het opladen van een drone accu is hij het meest kwetsbaar. In dit geval is het goed om te weten hoe je hem veilig oplaadt. Ik geef je zo veel mogelijk tips, zodat je zeker weet dat je niets hebt gemist. Uitgebreide uitleg over het opladen van een drone batterij.

  • Gebruik altijd de officiële oplader. Stel dat je een batterij gebruikt van DJI, gebruik dan ook de oplader die hierbij hoort. Is hij kapot? Koop de nieuwe oplader dan bij DJI zelf. Niet alleen is het gevaarlijker om een andere oplader te gebruiken, als de batterij kapot gaat geldt de garantie niet meer.  
  • Elke batterij heeft weer zijn eigen optimale temperatuur. Je kunt een batterij het best opladen tussen de 22 en 28 graden. Als je de batterij op kamertemperatuur oplaadt kan er niets misgaan. Wat de ideale temperatuur is kun je vinden in de handleiding van je accu. 
  • Laad de batterij niet direct na je vlucht op. Laat hem eerst een beetje afkoelen voor ongeveer 15 minuten. Nadat de batterij is afgekoeld kun je hem opladen.  
  • In principe moet je de batterij altijd in de gaten kunnen houden. Ook al kun je de batterijen al een stuk veiliger opladen dan vroeger, toch bestaat er altijd een kans dat het misgaat.  
  • Zorg dat de ondergrond tijdens het opladen niet brandbaar is. Een ondergrond van metaal of een speciale safebag zorgt voor de minste schade. Mocht het dan fout gaan, dan vliegt in ieder geval niet de hele boel in de fik. De safebag is de meest veilige methode om een batterij op te laden of op te bergen. 
LiPo safebag zwart beschermhoes batterijen

+ Hittebestendig en brandvertragend
+ Waterbestendig
+ Gemaakt van hoogwaardige materialen
+ Lange levensduur
+ Eenvoudig in gebruik
+ Makkelijk schoon te maken
+ Groot formaat: 38,5 x 28,5 cm

  • Haal de batterij uit de oplader zodra het oplaadproces is voltooid. De intelligent flight batteries van DJI beschermen de batterijen als ze te lang aan het opladen zijn. Toch kun je ze het best niet langer dan 24 uur in de lader laten liggen. Ook op deze manier verklein je het risico. 
  • Als je het helemaal goed wil doen kun je ze altijd nog buiten opladen. Doe dit dan onder een overkapping, want de batterij mag absoluut niet nat worden. Dit beschadigt niet alleen de batterij, maar misschien ook de drone. 
  • Als je een nieuwe batterij hebt gekocht, laad deze dan eerst helemaal 100% op. Als je dit niet doet is de maximale capaciteit van de batterij nog maar 70%. Je batterij geeft dan wel aan dat hij 100% is opgeladen, maar het is in werkelijkheid maar 70% van wat de batterij kan.  
  • Als je na het opladen van de batterij opmerkt dat de vliegtijd enorm is verlaagd, gebruik de batterij dan niet meer. Een goede kans dat hij is beschadigd en dat kan voor meer problemen zorgen. 
  • Laad nooit een opgezwollen, lekkende of beschadigde batterij op. 100% dat het dan een keer fout gaat. 
  • Ruikt de batterij verdacht, maakt hij geluid of creëert hij rook, haal de batterij dan onmiddellijk uit de oplader. Ook in dit geval kun je de batterij het best weggooien. 

Hoe weet je of je drone helemaal is opgeladen? 

mavic en phantom batterijstatus ledverlichting

Veel batterijen hebben ledverlichting op de batterij zelf. Aan de hand daarvan kun je zien hoe ver de drone is opgeladen. Om een voorbeeld te geven: op de afbeelding hieronder zie je wat de Ledverlichting precies betekent. Bij de goedkopere speelgoeddrones van maximaal een paar honderd euro zal er een klein lichtje van rood naar groen springen. 

betekenis ledverlichting DJI drone batterijen
Bron: heliguy.com

Ook in de app kun je zien hoeveel de batterij is opgeladen. Sterker nog, als de batterij van een DJI-drone te laag is zal de drone je een waarschuwing geven. Ook kun je in de DJI-app zien hoe hoog het batterijpercentage van de controller is. Naast de oplaadstatus laten de intelligente batterijen van DJI ook eventuele updates zien. Dit gaat dan om de gezondheid van de batterij, zoals de oplaadtemperatuur, kortsluitingsdetectie, overladingsdetectie enz. Op het plaatje hieronder zie je hoe dit precies werkt. 

batterijstatus ledverlichting betekenis DJI drone batterijen
Bron: heliguy.com

Hoelang een drone precies moet opladen vind je hier. De gemiddelde oplaadtijd van drones is ongeveer 1 tot 2 uur. Voor speelgoeddrones kan het ook 30 minuten zijn, maar niet veel lager. Het gaat een stuk sneller als je een speciale oplader hebt. Deze is in staat om meerder accu’s achter elkaar op te laden. Zo hoef je niet handmatig de batterij achter elkaar op te laten. Dit soort ‘slimme opladers’ laden eerst de meest volle accu’s op. Een batterij van 70% wordt dus sneller opgeladen dan een batterij van 50%. Op die manier kun je weer binnen een korte tijd vliegen. 

Ik heb het net al gezegd maar ik herhaal het toch nog even: zorg dat je de batterij niet te lang oplaadt. Ook al beschermen de nieuwe batterijen zichzelf tegen dit soort praktijken, het is toch beter om dit zo veel mogelijk te vermijden. Je kunt een batterij prima een nacht in de oplader leggen, maar doe dit niet langer dan 24 uur. Dit geldt dan vooral voor de Intelligent Flight battery van DJI. Bij de oudere batterijen zou ik hem nog eerder uit de lader halen. 

Hoe ontlaad je een drone batterij? 

Het ontladen van een batterij is precies het tegenovergestelde van opladen. Je gebruikt bij dit proces de elektrische energie om andere elektrische componenten aan te drijven. Je kunt een batterij ontladen vanwege veiligheidsredenen. Een batterij is minder gevaarlijk als de energie er grotendeels uit is. Vliegtuigen verzoeken je bijvoorbeeld om je batterij zo veel mogelijk te ontladen. 

batteri icoon precentage ontladen

Pas op dat je de batterij niet te ver ontlaadt (diepontladen). Een LiPo batterij werkt tussen de 3.0 volt en 4.2 volt. Oftewel: een volle batterij is 4.2 volt en een volledig lege batterij is 3.0 volt. Als de batterij onder de 3.0 volt komt is het vrijwel altijd einde oefening. Het is dan niet meer mogelijk om de batterij op te laden. Wees niet bang dat je de drone batterij volledig gaat ontladen, dat is niet zomaar gebeurd. Hem ontladen tot 10% is al meer dan genoeg. Maar goed, dan hier de manieren:

1443292
  • Gebruik de batterij en ga vliegen! De leukste manier om je batterij te ontladen. 
  • Laat de motors draaien zonder de propellers. Op deze manier hoef je niet te vliegen en verbruikt de batterij alsnog energie. Het enige nadeel is dat dit lang kan duren. Je hebt namelijk geen last van wind of andere omstandigheden die de vliegtijd beïnvloeden.  
  • Er bestaan powerbank adapters (zie plaatje hiernaast) die van je drone batterij een powerbank kan maken. Op deze manier kun je gewoon je telefoon, tablet of wat dan ook opladen. Als deze al allemaal vol zijn, waar moet je dan heen met de energie? Je zou in dit geval gebruik kunnen maken van een andere powerbank. Je kunt een hoop energie kwijt aan deze dingen. Bekijk powerbank adapters van DJI op Coolblue of Bol.com.
  • De Intelligent Flight Batteries van DJI ontladen zichzelf na 10 dagen. Dit betekent dat je vrij weinig hoeft te doen. En nee, de drone zal zich niet volledig ontladen dus maak je daar geen zorgen om. Je kunt in de DJI-app instellen na hoeveel tijd de batterij zichzelf gaat ontladen. Waarom je dit gebruikt en waar je dit kunt vinden lees je hier

Veilig omgaan met een drone batterij (algemene tips)  

  • Begin allereerst met het lezen van de handleiding van de batterij en de drone. Zorg dat je de basisdingen weet voordat je gaat vliegen. Besteed vooral aandacht aan het kopje ‘Intelligent Flight Batteries’. 
  • Zorg dat je batterij helemaal hebt opgeladen voordat je gaat vliegen. Check even of je de batterij er helemaal goed in hebt zitten. Ik heb al een aantal keren gehad dat de batterij net niet helemaal dicht zat geklikt. Gelukkig geeft de app je daar een melding van. Het kan ook helpen om een pre-flight checklist te volgen. Zo weet je zeker dat je niets vergeet voordat je gaat vliegen. Deze checklist kun je hier vinden. Onder het kopje: ‘checklist voordat je gaat vliegen’.
  • Haal nooit een batterij in of uit de drone op het moment dat hij aanstaat.  
  • Vlieg niet te ruig. Hier bedoel ik mee dat je heel onregelmatig vliegt. Heel snel vliegen, in één keer stoppen of snel van richting veranderen. De motors werken hierdoor harder dan daadwerkelijk nodig is. Hierdoor kun je langer vliegen. Je kunt zelf de afweging maken. Ruiger vliegen is voor veel mensen leuker, maar levert een minder lange vliegtijd op. 
  • Houd de connecter van de batterij en de drone schoon. Probeer vuil en stof zoveel mogelijk te vermijden. Je kunt dit schoonmaken met een schone droge doek. Gebruik in ieder geval gaan water en doe voorzichtig zodat je niets beschadigt. 
  • Houd je aan de temperaturen zoals die in de handleiding staan. Een te hoge of lage temperatuur heeft een negatieve invloed op de vliegtijd. Denk aan een maximumtemperatuur van 40 en een minimumtemperatuur van 0 graden. Je kunt ook prima vliegen als de temperaturen onder 0 zijn.  
  • Als je meerder batterijen hebt kun je ze het best allemaal evenveel gebruiken. Zorg dus dat je niet telkens dezelfde batterij gebruikt. Hiermee verdeel je de druk die je op de batterijen uitoefent. Het kan helpen om de batterijen te markeren zodat je ze uit elkaar kunt halen. 
  • Nadat je de batterij ongeveer 20 keer hebt opgeladen en dus hebt gebruikt, kun je ze het best diepontladen. Hiermee bedoel ik dat je de batterij heel ver ontlaadt en vervolgens weer helemaal oplaadt. Op deze manier kun je de batterijen kalibreren. Zolang je dit niet te vaak doet zal je batterij niet beschadigen. Wat het precies doet en waarom je het moet doen kun je vinden in het artikel ‘drone batterij ontladen‘, onder het kopje ‘waarom zou je een drone batterij ontladen’. 

Drone batterij gebruiken tijdens het vliegen  

Wind bewolkt landschap gras
  • Houd het batterijpercentage goed in de gaten tijdens het vliegen. Je wil niet dat drone halverwege neerstort of dat je de batterij te diep ontlaadt. De drones van DJI waarschuwen je of keren automatisch terug naar het punt waar ze zijn opgestegen op het moment dat de batterij laag is.  
  • Houd rekening met weersomstandigheden, zoals regen, mist en wind. Meer over drones in de regen en mist vind je hier. Of lees meer over drones met wind. Veel wind zorgt ervoor dat de drone meer moeite moet doen. Het kost de drone dan meer energie om zichzelf in de lucht te houden waardoor de batterij sneller leegloopt. Besluit in dit geval om de drone iets sneller te landen. Zo heb je wat extra tijd bij het landen of bij het terugvliegen naar huis (opstijgpunt). 
  • Hoe lager je de drone batterij laat gaan (regelmatig onder de 20%), hoe korter je vliegtijd en hoe minder betrouwbaar de batterij wordt. probeer een batterij onder de 20% dus zoveel mogelijk te vermijden.
  • Houd de batterij in koude omstandigheden warm voordat je gaat vliegen. Met koude omstandigheden bedoel ik temperaturen onder de 5 graden. Zorg dus dat de batterij boven de 5 graden is voordat je hem in de drone stopt. 

Veilig een drone batterij opslaan 

Hoe je je batterij opbergt hangt af van het scenario waarin je zit. Toch zijn er een aantal dingen die steeds terugkomen. Bewaar batterijen op kamertemperatuur in droge plekken. Laat de batterij nooit in de drone achter, omdat een mogelijke error de hele drone kan beschadigen. De beste manier om je drone batterij op te slaan is door een safebag te gebruiken. Dit is overigens verplicht als je een drone mee wil nemen in het vliegtuig. Meer over drones in het vliegtuig lees je hier

LiPo safebag zwart beschermhoes batterijen

We bewaren batterijen op korte en op lange termijn. Ik leg ze hieronder allebei apart uit: 

Korte termijn: als je een batterij tussen de 1 en 10 dagen niet gebruikt, ontlaad de batterij dan tot 60-80%.  
Lange termijn: bewaar je de batterij voor langer dan 10 dagen, zorg dan dat je hem opbergt met 40-60%. Batterijen moet je niet meer dan 3 maanden laten liggen zonder ze op te laden. De levensduur van de batterij gaat anders naar beneden. 

Bewaar de batterij niet in een voertuig, tenzij je hem aan het vervoeren bent. In dit soort situaties is de temperatuur vaak te hoog of te laag. 

Batterij op reis/in het vliegtuig 

Om de allermooiste beelden te maken moet je soms een eindje rijden. Zorg dat je tijdens het transporteren van een drone batterij hem opbergt in een brandveilige hoes. Ik heb het dan over de safebags, waardoor de batterij niets kan beschadigen maar ook niet beschadigd kan worden. Houd rekening met de lange en korte termijn, zoals ik hierboven heb uitgelegd. Laat de batterij nooit voor een lange tijd in het voertuig liggen. In een voertuig is het meestal te warm of te koud. Zorg dat je de batterij op kamertemperatuur bewaart.  

koffer bagagetas op vliegveld

LiPo batterijen meenemen in het vliegtuig is een ander verhaal. Meer over drones in het vliegtuig vind je hier. Ik zal er nu even kort op ingaan. Je kunt maximaal 4 batterijen meenemen op het vliegtuig als ze minder dan 100Wh bevatten. Is de batterij meer dan 100Wh, maar minder dan 160Wh? In dit geval mag je maximaal 2 batterijen per persoon meenemen. DJI laat duidelijk zien hoeveel Wh de drone batterij heeft. Maak je geen zorgen, zolang je geen Inspire hebt heeft de batterij niet meer dan 100Wh.  

Let op: bij alle vliegtuigmaatschappijen is het verplicht om een LiPo safebag te gebruiken. Daar komt bij dat je de batterijen verplicht als handbagage moet meenemen. De drone mag je echter wel vaak als ruimbagage meenemen. Maar aangezien ze nog weleens ruig omgaan met ruimbagage, zou ik ook de drone zelf als handbagage meenemen.  

Drone batterij instellingen met de DJI GO 4 app 

De DJI-drones bestuur je altijd met een DJI-app. De nieuwste DJI-app is de DJI GO 4. Deze app maakt het mogelijk om de status van je batterij in de gaten te houden. Zo kun je de spanning van de batterij controleren. Je kunt zien in hoeverre de spanning is verdeeld over de cellen van de batterij. Een batterij is een element bestaande uit meerdere elektrochemische cellen voor het leveren van elektriciteit. Wat je nog meer kunt zien: temperatuur, power, totale capaciteit en het aantal keren dat je hem hebt opgeladen.  

Het verschil tussen de cellen van de batterijen mag niet meer dan 0.04v zijn. Als dit toch gebeurt krijg je een error. Dit kun je laten maken door een drone reparatieservice. Als je drone weinig batterij over heeft begint hij te piepen. Hij wil je hiermee waarschuwen voor het lage batterijpercentage. Meestal begint dit bij 30%, maar je kunt dit verlagen tot bijvoorbeeld 20%. Let op, eerder dit artikel heb ik gezegd dat je een batterij beter niet onder de 20% kunt ontladen. Ik zou hem dus op 25% instellen, maar niet lager. Ikzelf heb hem altijd op 30% staan, want het zal niet voor niets de standaardinstelling zijn. 

Je krijgt twee verschillende waarschuwingen. De één kun je instellen tussen de 15 en 50%, en de andere tussen de 10 en 15%. Bij de ‘critical low battery warning’ vliegt de drone automatisch naar huis. Bij de ‘low battery warning’ begint hij enkel te piepen. 

Als de batterij de 10-15% nadert, zal de drone automatisch terug keren naar huis. Mocht je dit uit willen zetten, dan kan dat.  

DJI GO 4 app instellingen batterij
DJI GO 4 app instellingen batterij drone

Tot slot kun je instellen wanneer je de drone zichzelf wil laten ontladen. Dit kan na 10 dagen, maar ook na 1 dag. Wanneer, waar en waarom je dit zou instellen vind je in het artikel ‘drone batterij ontladen‘ onder het kopje ‘hoe ontlaad je een drone batterij’. 

Drone batterij weggooien 

Aan alles komt een eind, dus ook aan LiPo batterijen. Ook al gebruik je alle tips die hierboven staan beschreven, toch komt er een moment waarop de batterij de oude capaciteit niet meer kan halen. Een LiPo accu die aan het eind van zijn levensduur nog stroom bevat valt onder chemisch afval. Dit moet apart worden ingeleverd bij het chemisch afval depot van de gemeente. Er zijn verschillende inleverpunten door het hele land. Hier op de site van Rijksoverheid kun je vinden waar deze inleverpunten zijn. 

groene container afval bos batterijen

Het is echter ook mogelijk om de batterij weg te gooien als gewoon ‘rest afval’. Je zult hierdoor alle schadelijke stoffen uit de batterij moeten halen. Op die manier weet je zeker of het veilig is. Hiervoor moet je de batterij volledig ontladen. Dit is nog niet zo makkelijk, aangezien vrijwel alle LiPo batterijen zichzelf beschermen tegen dit soort ontlaadprocessen. Als je de batterij volledig ontlaadt kun je de batterij niet meer gebruiken. Probeer hem daarom niet meer op te laden nadat je hem volledig hebt ontladen. Lees hoe je een LiPo batterij volledig kunt ontladen. Als het kan zou ik de batterij gewoon inleveren bij één van de inleverpunten in Nederland.  

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt gehad. Deze tips gaan er 100% voor zorgen dat je batterij langer goed blijft. Ook zul je eventuele gevaarlijke situaties voorkomen. Tot slot heb je een goed beeld gekregen van de gevaren van LiPo batterijen. Zolang je het juiste materiaal op een verantwoordelijke manier gebruikt kan er niets fout gaan. Heb je toch het idee dat er iets niet klopt? Bel dan een drone reparatieservice, die kunnen je gegarandeerd helpen. Neem in ieder geval niet te veel risico, want uiteindelijk is het maar elektronica. 


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top