phantom 3 Standard donkere lucht niet stabiel vliegen

Drone blijft niet stil hangen in de lucht – Dit zijn 8 oplossingen

Het kan erg frustrerend zijn als je drone niet netjes in de lucht blijft hangen. Je drone gaat alle kanten op en het maakt je nerveus. Er zijn hier een paar belangrijke oorzaken voor. Los dit probleem zo snel mogelijk op. Een drone die alle kanten op beweegt kan gevaarlijk zijn, bovendien is de kans op een crash veel hoger. Zorg dat je eerst de onderstaande oplossingen goed bekijkt. Mochten zelfs deze veelvoorkomende probleemoplossingen niet helpen, neem dan contact op met een reparatieservice. 

Je drone blijft niet stil hangen. Dit kun je doen:

  1. Kalibreer de drone
  2. Propellers checken
  3. Nieuwste firmware instellen
  4. Juiste vliegmodus instellen
  5. Opletten voor de wind
  6. Sensors controleren
  7. Sterkte van het GPS-signaal controleren

Kwaliteit van de drone

Drone blijft niet stil hangen

Allereerst is het belangrijk om je te realiseren dat niet elke drone even goed in de lucht hangt. Als jij een drone hebt van minder dan 400 euro, dan zal de kwaliteit een stuk minder zijn. Je kunt dan niet verwachten dat de drone kaarsrecht in de lucht stil blijft hangen. Sterker nog, een beetje wind en de drone kan er al moeite mee hebben. Hoe duurder de drone, hoe stabieler hij in de lucht vliegt. Zo kan een drone van ongeveer 1500 euro strak in de lucht blijven, terwijl een speelgoeddrone (max paar honderd euro) allang is weggewaaid. Wat kost een drone?

speelgoeddrone rood in de lucht nieuw.jpg

Ten tweede is het belangrijk om te weten dat sommige drones over een GPS-signaal beschikken, en anderen niet. Drones van een paar honderd euro beschikken al over een GPS-signaal. Dit signaal zorgt ervoor dat de drone uit zichzelf in de lucht kan vliegen. Hoe strak hij dan in de lucht vliegt, hangt af van de factoren die ik hieronder beschrijf.

Een speelgoeddrone waar ik het net over had, beschikt vaak niet over een GPS-signaal. Dat betekent dat de drone neerstort op het moment dat je hem niet bestuurt. Daar komt bij dat hij heel gevoelig is voor de wind en je daarom continu tegen de wind in moet vliegen, zodat de drone niet wegwaait. Toch kunnen ook speelgoeddrones een afwijking hebben en vliegen daarom niet recht. Het vliegen van een drone wordt dan ineens best moeilijk. Bekijk hier hoe moeilijk het is om een drone te besturen.

1. Kalibreer de drone

Het komt vaak voor dat je onderdelen van je drone moet kalibreren. Er zijn 3 onderdelen die je kunt kalibreren, waardoor je drone een stuk stabieler in de lucht blijft vliegen. Maar wat is kalibreren? Bij het kalibreren van een drone of de controller van de drone corrigeer je foute metingen. Oftewel: het instellen of corrigeren van onnauwkeurige sensormetingen. Een soort controle waarbij de gemeten waarden worden vergeleken met de echte gegevens. Wanneer moet je kalibreren? 

  1. Kalibreer je kompas als je op een nieuwe locatie bent 
  2. Als de drone niet stabiel vliegt of een afwijking heeft
  3. Kalibreren na een firmware update (update van de drone)
  4. Kalibreer de IMU als de drone veel is geschud, van temperatuur is gewisseld of andere grote veranderingen 

Kompas kalibreren: een kompas geeft richting aan de drone. Het zorgt ervoor dat de drone zich aanpast aan verschillende windrichtingen. Het magnetische veld op aarde veranderd als je de drone een paar kilometer verderop vliegt. Het kompas kan hierdoor een stuk minder presteren en de vliegprestatie gaat naar beneden. Het zorgt dus voor de richting van de drone. Verwar dit niet met een GPS. De GPS zorgt enkel voor de locatie van de drone.  

DJI GO 4 app kalibreren drone hoofdmenu

Een kompas kan op allerlei manieren worden verstoord. Zorg ervoor dat je drone niet in de buurt komt van metaal. Vlieg niet in een omgeving met veel elektromagnetische signalen, zoals hoogspanningslijnen en telefoonmasten. Aangezien 70 tot 80% van de Nederlandse dronebezitters beschikt over een DJI-drone, zal ik hieronder uitleggen hoe je dit soort drones kalibreert.  

  1. Kies een open gebied en verwijder de propellers 
  2. Doe de drone aan en verbind hem met je controller en je telefoon 
  3. Klik op de ‘aircraft status bar’ en daarna op ‘calibrate’ 
  4. Volg de instructies in de DJI-app 

IMU kalibreren: IMU is een afkorting van ‘Inertiale Measurement Unit. Het is een elektronisch apparaat dat de specifieke kracht, hoeksnelheid en houding van een object meet en rapporteert. Het bestaat uit sensoren, zoals een versnellingsmeter, gyroscoop, barometer, thermometer, enz. Als je echt goed wil weten wat een IMU doet, moet je kijken naar alle sensoren. Hier ga ik verder dit artikel niet op in. Sommige drones hebben een aparte gyroscoop kalibratie. Bij mini-drones kun je de gyro resetten.  

Het kalibreren van een IMU op DJI-drones is simpel. Je gaat naar het hoofdmenu in de app > advanced settings (scroll naar beneden) > sensors > IMU > kalibreren. In de video hiernaast kun je precies zien hoe dit werkt. Het is vrij eenvoudig en snel. Er zijn twee belangrijke dingen die je moet weten voordat je je IMU gaat kalibreren:  

  1. Je zet in principe alle sensors op 0. Als je alle sensors op 0 zet, moet je de drone wel op de grond zetten. Als jij de drone op een tafel van een meter hoog zet, denkt de IMU dat dit het niveau is. Dit gaat later natuurlijk voor problemen zorgen.  
  1. Dit geldt ook voor de temperatuur. Als jij de drone kalibreert in 35 graden, dan ziet de drone dit als de standaard. De drone gaat zich dan elke vlucht opwarmen tot 35 graden. Ik raad je aan om de IMU bij een iets lagere temperatuur dan normaal te kalibreren. Zo weet je zeker dat je niet telkens hoeft te wachten op de IMU, voordat hij helemaal op temperatuur is.  

2. Propellers in orde

Phantom 4 Pro propeller houten tafel

Propellers zijn erg belangrijk bij het stabiel houden van een drone. Als je propellers niet goed zitten, dan zal de drone überhaupt niet opstijgen. Het kan echter ook zijn dat de propellers toe zijn aan vervanging. Al is het puntje van je propeller een beetje beschadigd, dan kan dit alsnog veel invloed hebben de stabiliteit van de drone. Zorg dus altijd dat je drone propellers vrij nieuw en in goede staat zijn. Een nieuw setje kopen is helemaal niet duur, en het scheelt je weer een kapotte drone. 

3. Nieuwste firmware 

Het kan zijn dat je drone niet op zijn plek blijft, omdat je de drone nog niet helemaal geüpdate hebt. Bij de meeste drones die wat duurder zijn komen er regelmatig updates beschikbaar. Die kun je via de app van de drone installeren. Zo worden bugs en andere problemen/errors verholpen. Als jij de update niet op tijd installeert, dan kun je dit misschien gaan merken. In de DJI-app zie je bij het startscherm of er een nieuwe update beschikbaar is.  

firmware DJI GO 4 app Mavic 2 Pro.png

Je kunt het ook zelf controleren in de DJI app. Door naar de status balk in de app te gaan, waar normaal altijd ‘ready to fly’ staat, zie je ook de status van de updates. Hieronder kun je zien waar je dat kunt vinden. Op het moment dat er een nieuwe firmware beschikbaar is, download hem dan meteen. 

4. Verschillende vliegmodi 

Mavic 2 Pro controller vanaf zijkant ingezoomd

Heel knullig als je dit fout doet, maar wel erg belangrijk. Veel drones beschikken over verschillende vliegmodi. Zo hebben de DJI Phantoms de Position mode, Attitiude mode en de Sportmode. De Position mode houdt in dat de drone in zijn normale stand vliegt. GPS en sensors (zorgen dat de drone obstakels ontwijkt) zijn actief, de drone vliegt niet te snel en ook niet te langzaam. De Sportmode laat het toe om een stuk sneller te vliegen. De sensors staan uitgeschakeld en de drone reageert een stuk feller. Bekijk hier hoe snel drones kunnen vliegen.

Tot slot hebben we de Attitude mode, en dat is de mode waar ik het over wil hebben. In Attitude mode maakt de drone geen gebruik meer van een GPS-signaal en sensors. Dit betekent dat de drone wel in de lucht blijft vliegen, maar niet op dezelfde plek. De drone zal de kant op waaien waar de wind vandaan komt. Het is dan logisch dat je drone niet op dezelfde plek in de lucht blijft. Zorg dus altijd dat je dit instelt voordat je gaat vliegen. Het is al vaak genoeg voorgekomen dat mensen dit niet in de gaten hadden, en de drone tegen een boom is aangewaaid.  

Je kunt bij de Phantom drones van DJI de vliegmodus aanpassen aan de zijkant van de controller. Je ziet daar een ‘S’, een ‘A’ en een ‘P’. Op de foto hierboven kun je zien aan welke kant van de controller je dit kunt vinden. Op de foto zie je een Mavic 2 Pro controller, hierop heb je geen attitude mode. Het afbeelding is alleen om je een idee te geven waar je het kunt vinden.

5. Pas op voor wind  

Natuurlijk kan de wind ook een grote rol spelen. Als het waait moet je drone continu tegen die wind opboksen. De drone zal dan een beetje scheef blijven hangen. De wat goedkopere drones van een paar honderd zijn misschien niet zo goed in staat om kaarsrecht stil te blijven vliegen. Het is dan ook helemaal niet gek als de drone een beetje heen en weer vliegt als het hard waait.  

6. Sensors van de drone 

Eerder dit artikel heb ik het al gehad over het GPS-signaal. Deze zorgt dat de drone netjes op dezelfde plek in de lucht blijft. Er is echter nog een andere factor die hierbij meespeelt. We hebben het namelijk nog niet gehad over de sensoren op de drone. Niet alle drones beschikken over sensors, maar als je drone deze heeft, dan is hij in staat om obstakels te detecteren. Met deze obstakeldetectie kan de drone zo nodig obstakels ontwijken en een crash voorkomen. Als de drone laag over de grond vliegt helpen de sensors mee bij het stabiel houden van de drone.  

Het GPS-signaal gecombineerd met de sensors houden de drone dan recht. Naarmate je hoger de lucht in vliegt, kunnen de sensors de grond niet meer zien. Het bereik van die sensors zal niet meer zijn dan een paar tientallen meters. Het is een reden waarom je drone boven in de lucht minder stabiel vliegt dan laag boven de grond.  

7. Speelgoeddrones kalibreren (van max. paar honderd euro)

Allereerst verbind je de controller met de drone. De volgende stap hangt volledig van de drone af. Bij sommige drones wijs je de linker stick naar boven, en de rechter stick naar beneden. Terwijl je bij andere speelgoeddrones de beide sticks naar rechtsonder wijst. Hoe dit bij jouw drone zit kun je het beste opzoeken in de handleiding. Vaak zie je tijdens de kalibratie dat de lichten op de drone 2-4 seconden knipperen, en vervolgens aan blijven. Dit betekent dat de kalibratie is voltooid. 

Satteliet in het heelal GPS signaal

Er is echter ook een andere manier. Voor sommige drones is dit de enige manier om de drone te kalibreren. Dit is een hele belangrijke, dus let goed op! Veel drones, veel speelgoeddrones, beschikken niet over een GPS-signaal. Dit betekent dat je de drone continu moet besturen om hem in de lucht te houden.

Het kan echter zijn dat deze drones een afwijking hebben en naar links of naar rechts vliegen. Dus even in de praktijk: ik vlieg mijn drone in de lucht, maar ik vlieg alleen omhoog en niet naar links of naar rechts. Als op dat moment je drone toch afwijkt, dan zul je dit handmatig moeten corrigeren. Dit noemen we ook wel ‘trimmen’. Je zult dit waarschijnlijk bij alle speelgoeddrones zonder GPS-signaal moeten doen.  

Het beste is om je handleiding erbij te pakken, dan kun je zien welke knoppen je moet gebruiken om te trimmen. Ik weet niet of je drone gebruik maakt van trimming, of hoe het precies op jouw drone werkt. Veel drones beschikken in ieder geval over deze functie, dus ik leg hieruit hoe het moet. Zoals ik al zei moet je de bewegingen van de drone corrigeren. Dit kan op 3 manieren: 

oranje speelgoeddrone met controller voor kinderen trimmen
  1. Een afwijking naar links: op de controller van de drone zie je een knop met een pijltje naar rechts. Zorg dat je tijdens het vliegen de knop (met het pijltje naar rechts) net zo vaak indrukt, voordat de drone weer recht in de lucht vliegt.  
  1. Een afwijking naar rechts: op de controller zie je een knop met een pijltje naar links. Klik net zo vaak op deze knop totdat de drone weer netjes recht vliegt.  
  1. Je drone is aan het draaien: sommige drones kun je ook corrigeren als ze om hun eigen as blijven draaien. In dit geval kun je ervoor zorgen dat de drone hiermee stopt en gewoon stil blijft hangen in de lucht. Dit zijn de pijltjes die naar onder en naar boven wijzen.

En je moet dit natuurlijk doen terwijl je vliegt, anders weet je niet hoeveel je de drone moet corrigeren.  

8. Sterkte van het GPS-signaal 

Uiteraard kan de sterkte van het GPS-signaal van invloed zijn op de stabiliteit van de drone. Rechtsboven in de DJI-app kun je zien hoe sterk het GPS-signaal op dat moment is. Dit hangt van de locatie en de tijd af waarop je vliegt. Voor DJI-drones geldt dat ze minimaal een GPS-signaal nodig hebben van 4. Houd dit getal dus in de gaten. Het kan in ieder geval een goede reden zijn waarom je drone de ene dag wel strak in de lucht blijft vliegen, en de andere dag niet. 

Conclusie 

gereedschap houten tafel hamer nijptang

Tot slot moet je je niet al te veel druk maken als de drone niet helemaal strak in de lucht vliegt. Drones die helemaal stabiel vliegen kosten al snel minimaal 1000 euro. De drones onder de 1000 euro wijken nog weleens af tijdens het vliegen. De grootste factor is uiteindelijk de prijs. Heb je echt het idee dat er iets niet klopt, en helpen de bovenstaande tips niet? Neem dan contact op met een drone reparatie service en kijk wat zij voor je kunnen doen. In het ergste geval moeten er onderdelen vervangen worden. Misschien dat er helemaal niets aan de hand is, je weet het niet.  

Ben je bang dat je in de toekomst je drone gaat crashen of op een of andere manier kwijtraakt? Dan kun je het best een drone verzekering afsluiten. Zo kun je voor de DJI-drones de DJI Care Refresh aanschaffen. Deze verzekering verzekert je voor allerlei soorten drone schade.  


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top